o samochodzie

Škoda Fabia - samochód produkowany od 1999 r. pod czeską marką Škoda przez koncern Volkswagena. Następca modelu Felicia. Fabia pierwszej generacji wytwarzana była w trzech wersjach nadwoziowych: podstawowej hatchback, a także kombi i sedan. W roku 2007 zaprezentowano model drugiej generacji.

Škoda Fabia została zaprezentowana po raz pierwszy na salonie samochodowym we Frankfurcie jesienią 1999 roku. Zbudowana została na płycie podłogowej VW A04, którą dzieli z SEATem Ibizą, SEATem Córdobą, VW Polo. W skład startowej gamy silników wchodziły jednostki 1,0 (50 KM), 1,4 8V (68 KM), 1,4 16V (100 KM) oraz 1,9 SDI 8V (64 KM). Od początku produkcji dostępna była w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort i Elegance. W 2001 dołączono skromnie wyposażoną wersję Junior z jednostką napędową 1,0 / 37 kW (50 KM). W roku 2003 do produkcji wprowadzono hatchback Škoda Fabia RS silnikiem 1,9 TDI / 96 kW (130 KM). Ten model stał się inspiracją do przeprowadzenia face liftingu podstawowych modeli Fabii. Modernizacja miała miejsce w 2004 roku. Zmiany obejmowały m. in. modyfikację przedniego zderzaka i atrapy wlotu powietrza oraz zmianę kloszy tylnych lamp zespolonych, Fabia otrzymała też nowe obręcze i kołpaki kół.

Wymiary Škody Fabii (przed / po face liftingu):

  • Długość: 3960 mm / 3970 mm
  • Szerokość: 1646 mm / 1646 mm
  • Wysokość: 1451 mm / 1436 mm
  • Rozstaw osi: 2462 mm / 2462 mm

Wymiary Škody Fabii Combi (przed / po face liftingu):

  • Długość: 4222 mm / 4232 mm
  • Szerokość: 1646 mm / 1646 mm
  • Wysokość: 1452 mm / 1449 mm
  • Rozstaw osi: 2462 mm / 2462 mm
  • Pojemność bagażnika: 426 l (1225 l po złożeniu tylnej kanapy)

Wymiary Škody Fabii Sedan (przed / po face liftingu):

  • Długość: 4222 mm / 4232 mm
  • Szerokość: 1646 mm / 1646 mm
  • Wysokość: 1449 mm / 1452 mm
  • Rozstaw osi: 2462 mm / 2462 mm

 

W momencie pojawienia się na rynku była przez koncern reklamowana jako model, który ustanawia nowy standard w zupełnie nowej klasie. Przy bardzo małych wymiarach samochód oferuje niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa i bogate wyposażenie. To właśnie wysoka jakość wykonania jest bardzo ceniona w Fabii. Wszyscy zauważyli również wykorzystanie nowych technologii oraz wyśmienite właściwości jezdne.

Nadwozie ma linię charakterystyczną dla aut produkowanych przez Skodę. Większość prostych powierzchni jest zaokrąglona. Wygląd auta jest po prostu solidny.

Podczas konstrukcji Skody Fabii położono duży nacisk na bezpieczeństwo. W wyposażeniu można znaleźć poduszki powietrzne oraz pasy z napinaczami. Dostępny jest także system umożliwiający montaż fotelika dziecięcego oraz systemy taki jak:
- ABS - system zapobiegający blokowaniu się kół,
- ASR - system kontroli trakcji,
- ESP - system stabilizacji toru jazdy,
- EDS - system zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas ruszania, przyspieszania lub jazdy pod górę.
Ze zderzenia z prędkością 5 km/h dzięki masywnym zderzakom Skoda Fabia wychodzi bez szwanku.

Auto ma także bogate wyposażenie, które poprawia komfort jazdy. Na liście znajdują się między innymi:
- elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego - napędzane silnikiem, który pracuje jedynie w trakcie wolnej jazdy lub postoju,
- elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne,
- elektrycznie sterowane lusterka,
- automatyczna klimatyzacja,
- centralny zamek,
- skórzana tapicerka,
- podgrzewane fotele,

Przednia oś Skody Fabii jest zawieszona na kolumnach McPersona z wahaczami trójkątnymi i stabilizatorem. Przednie hamulce stanowią tarcze wewnętrznie wentylowane. Tylne hamulce to bębny, chociaż w wersji ze 101-konnym silnikiem są to także tarcze.